Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Praca na dialku.jpg
3
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Foto: stolicky24.sk
Zaujímavosti od Informačný servis

Práca na diaľku – spôsob, ako prežiť pandémiu COVID-19 a rozšíriť svoje podnikanie

Pracovať na diaľku nie je už žiadnou novinkou a preto domáce kancelárie môžu byť symbolom revolúcie. Koronavírus SARS-CoV-2 urýchlil procesy, na ktoré mnohým podnikateľom chýbala odvaha, a tak pochopili, že pracovať sa dá aj inak, než z kancelárie. Práca na diaľku môže byť dnes skvelým spôsobom, ako nielen prežiť pandémiu, ale aj rozšíriť svoje podnikanie.

Vplyv koronavírusu na ekonomiku

Vplyv pandémie COVID-19 na ekonomiku spôsobil svetu ekonomický šok, ktorý podkopal zaužívané modely obchodných operácií. Zmrazovanie ekonomík narušilo výrobný rytmus,
čo má za následok pozastavenie a obmedzenie výroby. Dodávateľské reťazce boli narušené. Mnohé odvetvia museli úplne prerušiť svoju činnosť, čím prišli o zisky. Obrovské straty utrpelo letectvo, cestovný ruch a gastronómia. Kríza zasiahla aj odevné firmy, obchodníkov a mnohé ďalšie odvetvia hospodárstva.

V praxi sa pandémia dotkla snáď každého podniku. Niektoré firmy boli nútené prepustiť ľudí, znížiť im platy, obmedziť investície, vzdať sa nákupov a dlhodobých plánov. Niektoré podniky, najmä servisné jednočlenné podniky, ktoré nemohli pôsobiť, boli zatvorené. Množstvo malých a stredných podnikov muselo ísť do konkurzu a niektoré väčšie pracoviská čelia reštrukturalizácii. Iné firmy sa blokácii snažili prispôsobiť, napríklad zmenou organizácie práce a vynaložením súvisiacich výdavkov, napríklad na nákup vybavenia či bezpečnostných opatrení.

Vplyv koronavírusu je všadeprítomný a kríza sa zhoršuje. Niektoré krajiny, ktoré uvoľnili obmedzenia, sa k nim začínajú vracať pre zhoršenie epidémie alebo obavy z ďalšej vlny pandémie. Tieto podmienky je potrebné vziať do úvahy pri správnom plánovaní následných obchodných rozhodnutí.

Koronavírus zároveň nie je len o hrozbách. Je to aj príležitosť pre rozvoj v nových smeroch, implementáciu nových technológií, digitalizáciu a získanie konkurenčnej výhody oproti subjektom, ktoré sa pomaly prispôsobujú. Prepnutie do vzdialeného režimu je dobrým spôsobom.

Kancelarska praca.jpg
Foto: stolicky24.sk

Kancelária v domácnosti – home office

Až do vypuknutia pandémie bola práca z domova výnimkou. Zvyčajne sa to stalo na žiadosť zamestnanca a niekedy sa to bralo ako zamestnanecký benefit. Nebolo to pravidlom, ale to sa začína meniť. Podľa prieskumu Business Center Club na prelome apríla a mája 2020 dokonca každá tretia firma plánovala zachovať zvýšený podiel práce na diaľku po uzávierke. Tento trend potvrdzujú aj ďalšie štúdie. Podnikatelia zároveň často zdôrazňujú, že v efektivite práce na diaľku v porovnaní s prácou v kancelárii nevidia rozdiel. Mnoho ľudí dokonca verí, že práca z domu je efektívnejšia.

V prospech zmeny systému práce vo firmách a oveľa častejšiej práce v režime home office je veľa argumentov. Najdôležitejšie sú úspory súvisiace napríklad s možnosťou zníženia nákladov vynaložených na údržbu veľkých kancelárskych priestorov. Ďalšou výhodou je väčšia motivácia zamestnancov, ktorí chcú dokázať produktivitu práce aj napriek tomu, že pracujú z domu. Neoceniteľná je aj možnosť spolupráce so špecialistami, ktorí by sa za normálnych okolností nechceli presťahovať do iného mesta. Práca na diaľku otvára spoločnosti nové príležitosti.

Mnoho odvetví, ktoré váhali alebo sa teleworkingu vyhýbali, sa k nemu teraz obracajú. Zároveň je tu však veľa výziev, napríklad s kontrolou pracovného času zamestnancov či komunikáciou v tíme. Práca na diaľku tiež nie je možná v každom odvetví, no tam, kde je to možné, sa ju oplatí využiť, pretože môže potenciálne priniesť veľké výhody pre podnikanie.

Mala by sa spoločnosť podieľať na vytváraní domácej kancelárie?

Zároveň je potrebné zdôrazniť, že pravidlá fungovania v režime práce na diaľku stále nie sú štandardizované a plne definované. Zamestnávateľ môže napríklad od zamestnanca očakávať, že si sám zabezpečí potrebné pracovné podmienky a zaobstará si potrebné vybavenie. Zamestnanec sa môže na problém pozrieť aj opačne. A niet sa čomu čudovať, veď doteraz mohol očakávať v kancelárii plné vybavenie. Dôležitá je aj otázka prístupu k špecializovanému softvéru. Spoločnosti majú tiež prístup k zľavám, ktoré si jednotliví zákazníci nemôžu dovoliť. Na druhej strane tým, že firma poskytne zamestnancovi vybavenie, do takéhoto človeka investuje. Bežne, ak chce zamestnanec zmeniť prácu, zariadenie zostáva v kancelárii. V prípade práce na diaľku to nie je také jednoduché.

Mal by sa potom zamestnávateľ podieľať na vytváraní home office? A ak áno, v akej forme a v akom rozsahu? Má firma zabezpečiť zamestnancovi pohodlné domáce pracovisko kúpou potrebného vybavenia, alebo stačí uviesť príslušný subjekt, s ktorým spolupracuje, kde si zamestnanec bude môcť daný produkt kúpiť lacnejšie? Na tieto otázky bude musieť odpovedať trh v blízkej budúcnosti, no určite stojí za zváženie možnosť poskytnutia jednorazovej dotácie na zriadenie home office firmou ako dodatočný benefit pri prijímaní
Do zamestnania alebo pri pokuse o nadviazanie spolupráce s firmami predávajúcimi vybavenie potrebné pre zamestnanca.

Home office.jpg
Foto: stolicky24.sk

Ako si zariadiť domácu kanceláriu?

Bez ohľadu na rozsah pomoci zamestnávateľa je potrebné pripomenúť, že pracovisko doma by malo byť dobre usporiadané. Osobitnú pozornosť treba venovať otázkam spojeným s ergonómiou. Písací stôl a vhodná kancelárská stolička na www.stolicky24.sk

Stojí za to si usporiadať pracovisko s oddelením samostatnej zóny určenej len na prácu. Je dobré, keď má domáca kancelária trochu osobitosti, najmä ak je domácností viac. Oddelenie sa od rodiny v domácej kancelárii vám umožní byť efektívnejší a sústredenejší. Ďalším dôležitým krokom je výber správneho nábytku. Dôležité sú tu detaily, napr. či má stolička opierky rúk, hlavy alebo výška dosky stola. Všetko vybavenie je dnes možné zakúpiť už v jednom obchode, ktorého kompletnú ponuku si môžete pozrieť na jenom mieste. Ľudia, ktorí hľadajú ergonomické kancelárske stoličky môžu kúpiť kancelársky nábytok na www.stolicky24.sk

Pri vyberaní miesta stojí za to postarať sa i o správne osvetlenie. Preto by mala byť domáca pracovňa blízko u okna. Zdroj umelého svetla musí mať správnu farbu a teplotu a musí byť nastavené v pravom uhle a vo vhodnej vzdialenosti, aby sa znížilo namáhaniu očí a dlhšie sa udržalo sústredenie. Je dobré pamätať aj pri výbere farby, aby neodvádzala pozornosť, ale motivovala a inšpirovala. Pomôcť môžu aj osobné dekorácie, ako sú fotografie alebo plagáty. Musíte však pamätať na to, aby ste to nepreháňali – koniec koncov, musí to byť miesto vhodné k práci.

Informačný servis

K téme

Témy

Najčítanejšie za týždeň

Bezplatné novinky z Bratislavy raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Diskusia

Odporúčame

Copyright © BratislavaDen.sk Všetky práva vyhradené. BratislavaDen.sk si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku, jeho častí a zverejnených fotografií.