

Prečo je potrebný online marketing?
Čoraz viac spotrebiteľov (a tiež firiem) nakupuje a prehľadáva produkty a služby online. Dnes je online marketing nevyhnutnou súčasťou, ak chce firma či značka uspieť. V čom online marketing spočíva a prečo je dnes tak dôležitý?
S rozvojom technológií je dôležité mať účinný plán online marketingu, ktorý podporí rast vášho podnikania. V tomto článku sa dozviete, ako môže nepodceňovanie nových marketingových kanálov pomôcť rozvíjať vaše podnikanie novými spôsobmi.
Možno sa pýtate: Čo je to vlastne online marketing? Zjednodušene povedané, je to prax využívania webových kanálov na šírenie a propagáciu značky, firmy, produktov či služieb potenciálnym (aj existujúcim) zákazníkom.
Online marketing pomáha spojiť sa so zákazníkmi pomocou ich preferovaných komunikačných kanálov a budovať silné a dlhodobé vzťahy so zákazníckou základňou. Mnoho firiem však nepovažuje online marketing za dôležitý či nutný a v mnohých prípadoch si „vystačia“ s webovou stránkou, kde to celé končí. Avšak väčšina používateľov dnes vyhľadáva produkty a služby online, preto je viditeľnosť vašej značky či firmy v online prostredí viac než nevyhnutná. A online marketing vám s tým dokáže pomôcť.
Prečo využívať online marketing?
Vaši zákazníci sú online
Vedeli ste, že len v Európe internet využíva takmer 800 miliónov používateľov? Ľudia používajú internet na vyhľadávanie relevantných informácií o firmách, produktoch a službách. Ako obchodník určite chcete osloviť potenciálnych zákazníkov. Prečo ich neosloviť tam, kde sa nachádzajú najčastejšie?
Obojsmerná komunikácia a interakcia
Pri offline formách reklamy (televízia, bilboardy, letáky, inzercia a podobne) ide len o jednosmernú komunikáciu smerom od vás k potenciálnym klientom. Internet však ponúka nový rozmer interakcie a obojstrannej komunikácie. Kedykoľvek vytvoríte príspevok na sociálnej sieti, spustíte reklamu PPC alebo napíšete nový blog, dávate vašim zákazníkom príležitosť reagovať či kontaktovať vás. Takáto otvorená komunikácia tiež pomáha budovať vzťah s vašimi zákazníkmi, vďaka čomu sa cítia vítaní.
Transparentnosť podnikania
Internet vám dáva príležitosť ukázať vašim zákazníkom to, ako fungujete. Môžete písať blog, zdieľať príspevky na sociálnych sieťach, poskytnúť informácie o firme vo vyhľadávačoch… Viditeľnosť vašej značky online zvyšuje aj transparentnosť vašej firmy, pretože používatelia môžu nahliadnuť do „zákulisia“, čo v mnohých prípadoch zvyšuje aj dôveryhodnosť voči vašej firme.
Viditeľnosť
Zvýšiť viditeľnosť firmy či značky v offline prostredí môže byť pomerne náročné, pretože nemáte kontrolu nad tým, kto vidí vaše marketingové materiály. Pomocou online marketingu „odhalíte“ svoju firmu stovkám či tisíckam ľudí. Používatelia majú prístup k vašej webovej stránke či sociálnym sieťam prakticky 24 hodín 7 dní v týždni. Čo v preklade znamená, že vaša firma je vždy viditeľná.
Viditeľnosť značky je dôležitá pri získavaní nových zákazníkov. Ľudia si totiž zvyknú vyberať značky, ktoré už poznajú. Preto ak používatelia vašu firmu poznajú, je pravdepodobnejšie, že si ju vyberú, keď budú dané produkty či služby potrebovať.
Multitasking
Internet vám umožňuje „obsluhovať“ viacero zákazníkov naraz. Váš web môže vykonávať viacero transakcií, a tak získať viac konverzií pre vašu firmu. Okrem toho môžete spustiť niekoľko kampaní naraz a osloviť tak viacero potenciálnych zákazníkov súčasne a maximalizovať tak dosah svojej firmy.
Dostupnosť
V online priestore ste zákazníkom k dispozícií 24 hodín denne, 7 dní v týždni. Nákupy a objednávky zákazníci už dávno neuskutočňujú len počas pracovnej doby – prečo by mali čakať, kým otvoríte prevádzku, obchod, či firmu? Radšej oslovia konkurenciu online a vybavia, čo potrebujú hneď.
Ak ste doteraz nad online marketingom nepremýšľali, možno vás presvedčí to, že vaša konkurencia pravdepodobne áno.
Čo je základom úspešného online marketingu?
Online marketing zahŕňa množstvo nástrojov, ako je optimalizácia pre vyhľadávače (SEO), PPC (pay-per-click), obsahový marketing, reklama a marketing na sociálnych sieťach či emailový marketing. Základným kameňom každého efektívneho online marketingu je webstránka. Tá by mala byť rýchlo načítateľná, responzívna (zobraziteľná aj na mobilných zariadeniach), s moderným dizajnom a pochopiteľná pre vyhľadávače.
Mať dobrú webstránku však nestačí. Dôležité je, aby sa dostala k používateľovi. A práve na to slúži spomínaná optimalizácia pre vyhľadávače, ktorá umožní vašej webstránke dostať sa na prvé priečky vo výsledkoch vyhľadávania, a tým aj byť viditeľnejšou pre používateľov.
Na prvé priečky vo výsledkoch vyhľadávania sa môže vaša webstránka dostať pomocou PPC reklamy alebo optimalizáciou pre vyhľadávače (SEO). Kým PPC je platená reklama, optimalizácia webstránky ju dostane na prvé priečky prirodzene. Keď PPC reklamu vypnete, stránka z priečok zmizne, no pri SEO optimalizácii stránka dlhodobo ostane na prvých priečkach vo výsledkoch vyhľadávania. SEO optimalizácia je buď on-page alebo off-page. To prvé je to, čo sa deje u vás na stránke, off-page je to, čo sa o vás „hovorí“ mimo vašeho webu. Jednou z možností ako Google ukázať, že ste relevantný web sú seo odkazy a ich nákup.
SEO optimalizácia by mala byť realizovaná súčasne s tvorbou novej webstránky. Avšak nie je to štandardom každého web programátora či firmy. Preto si na to dajte pozor a vopred sa informujte.
Aby ste urýchlili posun vašej webstránky na prvé priečky, je dôležité okrem optimalizácie stránky využívať aj ďalšie nástroje. Vyhľadávače (Google) uprednostňujú webstránky s kvalitným obsahom. Pozitívne hodnotia aj to, keď sa vaše články nachádzajú na iných portáloch. Nemenej dôležité je aj nakupovanie spätných odkazov. Kúpa spätných odkazov spočíva v tom, že si kúpite prelink, ktorý smeruje na vašu webovú stránku.
Pri zvýšení viditeľnosti vašej webstránky v online priestore je teda dôležité:
⦁ optimalizácia webovej stránky (ideálne už pri jej tvorbe),
⦁ tvorba kvalitného obsahu na vašom webe aj mimo neho,
⦁ nakupovanie spätných odkazov/linkov.
Online marketing je komplexná stratégia a vyžaduje si spoluprácu viacerých špecialistov. Preto je dobré zveriť svoju firmu do rúk agentúre, ktorá sa špecializuje na online marketing a ktorá vám pomôže nielen dostať sa na prvé priečky vo výsledok vyhľadávania, ale aj získať a udržať si zákazníkov a online reputáciu.
Informačný servis