

Slovenská obchodná inšpekcia, jej kompetencie, činnosť a kontrola
Slovenská obchodná inšpekcia je orgánom štátnej správy, ktorý rieši primárne ochranu spotrebiteľa na vnútornom trhu v rámci Slovenskej republiky. Do pôsobnosti inšpekcie patria prakticky všetci podnikatelia, či už ide o kamenný alebo internetový predaj. Aké má kompetencie, čo kontroluje a aké sú jej právomoci? Pozrite sa s nami.
Slovenská obchodná inšpekcia a jej oprávnenia
SOI, čo je oficiálna skratka Slovenskej obchodnej inšpekcie, je štátny orgán v rámci štruktúry štátnej správy. Je orgánom kontroly vnútorného trhu s celoslovenskou pôsobnosťou. Zaoberá sa ochranou spotrebiteľa a vykonáva dozor nad vyše 350 predpismi.
Primárne rieši kontrolu a dozor nad dodržiavaním zákonov Slovenskej republiky, nariadení vlády Slovenskej republiky a výnosov ministerstiev Slovenskej republiky. Sekundárne do jej pôsobnosti patrí aj výkon kontroly a dozoru dodržiavania nariadení Európskej komisie a Európskeho parlamentu. Tak to ustanovuje zákon č. 128/2002 Z. z..
Okrem neho upravujú oprávnenia SOI tieto dokumenty:
- vnútroštátne zákony Slovenskej republiky prijaté NRSR
- výnosy, vyhlášky a nariadenia Vlády Slovenskej republiky
- vyhlášky ministerstiev Slovenskej republiky
- výnosy ministerstiev Slovenskej republiky
- nariadenia Európskeho parlamentu a Rady ES
- rozhodnutia Európskeho parlamentu a Rady ES
- nariadenia, delegované nariadenia a vykonávacie nariadenia Európskej komisie
- vykonávacie rozhodnutia Európskej komisie
- predpisy Európskej hospodárskej komisie Organizácie Spojených národov
Organizačná štruktúra a inšpektoráty SOI
Slovenská obchodná inšpekcia je orgán štátnej správy podriadený Ministerstvu hospodárstva Slovenskej republiky. Na jej čele je ústredný riaditeľ, ktoré vymenúva a odvoláva minister hospodárstva. Ústredný inšpektorát so svojimi odbormi sídli v Bratislave.
V rámci štruktúry tvoria ústredie SOI nasledovné odbory:
Odbor ochrany spotrebiteľa: Tento odbor rieši pôsobnosti SOI v oblastiach cestovných kancelárií, internetového obchodu, nariadení REACH o chemických látkach, práv cestujúcich v doprave, vyúčtovania bytov, dozoru nad službami mobilných operátorov, predaja výrobkov mimo prevádzkových priestorov a v oblasti reklamácie alebo záruky.
Odbor metodiky technickej kontroly výrobkov: Do pôsobnosti tohto odboru patria otázky zhody a bezpečnosti rôznych výrobkov. Odbor rieši napríklad osobné ochranné prostriedky, pyrotechniku, domáce spotrebiče, elektrické náradie, hračky, výrobky určené pre deti, fitness zariadenia, disky a pneumatiky, stavebné výrobky či tlakové zariadenia.
Ostatné odbory pôsobiace do vnútra aj navonok: K týmto patria Odbor metodiky energetickej inšpekcie, Odbor vnútornej kontroly a analýz, Právny odbor, Odbor medzinárodných vzťahov a alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov, Osobný úrad, Odbor Štátnej pokladnice, Odbor správy majetku a Odbor vymáhania pohľadávok.
Pokiaľ ide o územnú pôsobnosť v regiónoch, tu je štruktúra Slovenskej obchodnej inšpekcie zhodná s územno-správnym členením štátu. Pre riešenie regionálnych a miestnych otázok v rámci definovanej pôsobnosti má inšpekcia svoje krajské pobočky.
Je ich 8, v každom kraji je jedna pobočka, tu je prehľad:
- Inšpektorát SOI so sídlom v Bratislave pre celý Bratislavský kraj
- Inšpektorát SOI so sídlom v Trnave pre celý Trnavský kraj
- Inšpektorát SOI so sídlom v Trenčíne pre celý Trenčiansky kraj
- Inšpektorát SOI so sídlom v Nitre pre celý Nitriansky kraj
- Inšpektorát SOI so sídlom v Žiline pre celý Žilinský kraj
- Inšpektorát SOI so sídlom v Banskej Bystrici pre celý Banskobystrický kraj
- Inšpektorát SOI so sídlom v Prešove pre celý Prešovský kraj
- Inšpektorát SOI so sídlom v Košiciach pre celý Košický kraj
Pre účely správneho konania v pôsobnosti SOI sú tieto jednotlivé inšpektoráty orgánom rozhodovania prvého stupňa. Druhým stupňom je Ústredný inšpektorát.
Pôsobnosť Slovenskej obchodnej inšpekcie
Cieľom pôsobenia SOI je kontrola vnútorného trhu a poskytovaných služieb či výrobkov na tomto trhu. Tento cieľ je dosiahnutý s použitím viacerých prostriedkov, či už ide o fyzickú kontrolu a dozor, kontrolné nákupy a testovanie alebo riešenie priestupkov.
Okrem toho vykonáva Slovenská obchodná inšpekcia osvetovú činnosť smerom k verejnosti. Jej súčasťou sú informácie o nebezpečných výrobkoch na trhu, ktoré by nemal spotrebiteľ používať. V rámci pôsobenia SOI je možné nariadiť stiahnutie takýchto výrobkov z predaja a tiež uloženie sankcií. SOI rieši aj podnety priamo od verejnosti.
Ak ide o procesy spadajú pod pôsobnosť SOI, sem patria:
Kontrola kvality a bezpečnosti: Primárnou pôsobnosťou je kontrola kvality a bezpečnosti poskytovaných služieb a predávaných výrobkov. Cieľom je zistiť, či sú výrobky a služby bezpečné a zhodné s technickými parametrami a či sú v dostatočnej kvalite. SOI môže kontrolovať aj predaj v správnej miere, množstve a hmotnosti.
Dozor nad dodržiavaním povinností: SOI má pôsobnosť v rámci dozoru nad dodržiavaním povinností, ktoré vyplývajú z predpisov a legislatívy. Do tejto pôsobnosti spadajú napríklad kontrola dodržiavania cenových predpisov, podmienok skladovania a dopravy, dodržiavania času predaja či dodržiavania podmienok pri ubytovaní a rekreácii.
Opatrenia na mieste: V rámci opatrení na mieste môže SOI vstupovať do priestorov podliehajúcich kontrole a ukladať ochranné aj predbežné opatrenia. Tie sa týkajú najmä poskytovania služieb alebo predaja výrobkov, šetrenia skutočností potrebných na zistenie súladu praktického výkonu s predpismi či odoberania vzoriek.
Ukladanie zákazov: Ak to je nevyhnutné, pôsobnosť SOI zahŕňa aj ukladanie zákazov. Môže ísť o zákaz dodávky, predaja alebo použitia výrobkov, zákaz poskytovania služieb, zákaz používania neoverených určených meradiel či dokonca zákaz prevádzkovej alebo obchodnej činnosti. Zakázať je možné aj pokračovanie predajnej akcie.
Ukladanie pokút: V prípade zistení závažných porušení povinností pri predaji a poskytovaní výrobkov a služieb je SOI oprávnená udeliť aj pokuty. Tie môže ukladať na mieste alebo v rámci správneho konania. V tomto prípade je miestne príslušný inšpektorát prvostupňovým orgánom, ústredie SOI je orgánom rozhodnutia druhého stupňa.
Informovanie verejnosti: Veľmi dôležitou oblasťou pôsobenia SOI je aj informovanie širokej verejnosti. To spočíva najmä v informovaní o nebezpečných výrobkoch na našom trhu. Môže ísť o produkty rizikové pre malé alebo väčšie deti, o výrobky s rizikovým zložením alebo o výrobky predstavujúce riziko úrazu pri používaní.
Kontrolná činnosť, práva a povinnosti pri výkone inšpekcie SOI
Kontrolou Slovenskej obchodnej inšpekcie sa rozumie proces zisťovania skutočného stavu v porovnaní so stavom predpísaným. Výkon kontroly SOI je zameraný na zistenie nedostatkov a ich nápravu, prípadne odstránenie škodlivých následkov.
Za týmto účelom môže Slovenská obchodná inšpekcia uložiť:
- opatrenia priamo na mieste, čo umožňuje Zákon o štátnej kontrole
- opatrenia všeobecného typu, čo umožňuje Zákon o trhoviskách
- ochranné opatrenia a to na základe Zákona o štátnej službe a Zákona o technických požiadavkách na výrobky a o posudzovaní zhody
- iné opatrenia v rámci správneho konania a to podľa Zákona o stavebných výrobkoch a Zákona o reklame
- zákaz dodávky a predaja výrobkov alebo poskytovania služieb, ak nezodpovedajú predpisom
- nariadenie o okamžitom stiahnutí výrobku z trhu a ak treba, tak aj jeho zničenie na náklady kontrolovanej osoby
Súčasťou kontrolnej činnosti môžu byť aj odoberanie vzoriek na ich posúdenie. To sa netýka vzoriek potravín, tabakových výrobkov a kozmetických prostriedkov.
SOI vykonáva kontrolu prostredníctvom inšpektorov. Tí sú povinní sa preukázať preukazom, vykonať záznam z každej kontroly, objektívne zisťovať celý stav a vychádzať pri kontrole iba z vlastných zistení. Inšpektori sú na ochranu oznamovateľa povinní utajiť jeho identifikáciu, okrem tých prípadov, kedy sú doklady od neho nevyhnutné ako dôkaz.
Medzi oprávnenia inšpektorov pri kontrole patria aj tieto:
- vstúpiť do priestorov, ktoré súvisia s činnosťou kontroly a kde je možné vykonávať kontrolu, dozor alebo dohľad
- overiť totožnosť kontrolovaných osôb alebo ich zamestnancov a požadovať od týchto osôb informácie, doklady, údaje, vysvetlenie a dokumenty súvisiace s kontrolou
- odoberať vzorky výrobkov na posúdenie ich kvality, bezpečnosti alebo zhody
- vydávať záväzné pokyny na odstránenie nedostatkov, príčin a škodlivých následkov
- vydávať opatrenia typu zákazu predaja a použitia, zákazu výkonu prevádzkovej alebo obchodnej činnosti či zákazu predaja a poskytovania služieb na trhu
- ukladať blokové pokuty podľa zákona o ochrane nefajčiarov
- zakázať používanie neoverených určených meradiel
- nariadiť znehodnotenie výrobkov v prípade, ak je zjavné, že nie sú bezpečné
Ak ide o práva a povinnosti kontrolovaný osôb, sem patria:
- právo odobrať samostatne kontrolné vzorky výrobkov za účasti inšpektorov a ponechať si časť z každej takto odobratej vzorky pre SOI
- právo podať proti akýmkoľvek opatreniam zo strany inšpektorov na mieste námietku, prípadne podať námietku písomne a to v lehote najviac do 3 dní
- povinnosť umožniť inšpektorom Slovenskej obchodnej inšpekcie, prípadne prizvaným osobám, vykonať kontrolu a to tak, aby táto kontrola splnila účel
- povinnosť v určenej lehote odstrániť zistené nedostatky alebo vykonať opatrenia na ich odstránenie a následne o tom všetkom podať správu SOI
- povinnosť uhradiť náklady skúšok na overenie bezpečnosti a kvality výrobkov, pokiaľ bezpečnosť alebo kvalita nevyhovovali požiadavkám a predpisom
Alternatívne riešenie spotrebiteľských sporov a SOI
Jedným z orgánov, ktorý je oprávnený na tzv. alternatívne riešenie sporov, je aj Slovenská obchodná inšpekcia. Túto právomoc jej dáva zákon č. 391/2015 o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov. Cieľom takéhoto riešenia je vytvoriť prostredie pre dosiahnutie zmierlivého riešenia a dohody medzi predávajúcim a spotrebiteľom.
Riešenie sporov je možné začať v slovenskom aj v anglickom jazyku. Alternatívne riešenie sporov je bezodplatné a uzavretá dohoda je právne záväzná pre obe strany.
SOI môže využiť toto riešenie pri sporoch s vyčísliteľnou hodnotou nad 20 €. SOI je okrem toho v postavení tzv. reziduálneho subjektu, čo znamená, že môže riešiť aj spory, kde nie je jednoznačne určená kompetencia pre riešenie iným štátnym orgánom.
To neplatí pre spory vyplývajúce zo zmlúv o poskytovaní finančných služieb, o pripojení do distribučnej siete alebo sústavy, o združenej dodávke elektriny alebo plynu, o združenej dodávke a odbere tepla alebo pitnej vody, o odvádzaní odpadovej vody, o poskytovaní poštových služieb a poskytovaní niektorých iných verejných služieb.
Podávanie podnetov, sťažností, návrhov a žiadostí
Na podávanie sťažností je určený písomný styk, kde môže spotrebiteľ podať sťažnosť na adresu Ústredia SOI. Súčasťou sťažnosti by mali byť aj kópie všetkých relevantných dokladov a dokumentov, ktoré môžu pomôcť objasniť celú sťažnosť.
Ak chcete urýchliť vybavenie sťažnosti, priložte k nej aj:
- ak ide o reklamáciu, tak objednávku, doklad o kúpe, doklad o uplatnení reklamácie, doklad o vybavení reklamácie a ak bol spravený, tak aj posudok
- ak ide o odstúpenie od zmluvy pri eshope, tak objednávku, doklad o kúpe a o prevzatí tovaru, odstúpenie od zmluvy a komunikáciu s eshopom
- ak ide o reklamáciu zájazdu, tak ponuku danej CK, zmluvu o zájazde, písomný záznam spísaný na mieste, doklad o reklamácii a komunikáciu
- ak ide o spam, tak priložte celé znenie spamu tak, aby bolo zjavné, kto je odosielateľ a kto adresát, k tomu dátum a čas a všetky ďalšie indície
Alternatívou je podanie sťažnosti elektronicky. Sťažnosť musí byť zrozumiteľná, jednoznačná, s identifikáciou všetkých subjektov, s identifikáciou nedostatkov a tiež s jasným cieľom, čoho sa spotrebiteľ domáha. Lehota na vybavenie sťažnosti je 60 pracovných dní. V prípade potreby môže byť lehota predĺžená ešte o 30 pracovných dní.
Okrem sťažností je možné podať aj návrhy, podnety alebo žiadosti. Za týmto účelom sa odporúča primárne využiť elektronickú komunikáciu. Podania a podnety môžu byť aj anonymné, SOI sa nimi zaoberá vtedy, ak sú dostatočne konkrétne.
Použité zdroje informácií:
- https://www.soi.sk/sk/SOI.soi – oficiálna webová stránka Slovenskej obchodnej inšpekcie s informáciami o nej
- https://sk.wikipedia.org/wiki/Slovensk%C3%A1_obchodn%C3%A1_in%C5%A1pekcia – informácie o SOI z pohľadu právnej formy, organizácie a činnosti
- https://www.judikaty.info/najvyssi-sud-sr-jaspi/slovenska-obchodna-inspekcia – rozsudky týkajúce sa konaní, kde sa spomína SOI
- https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2002/128/20040901.html – celé znenie zákona týkajúceho sa pôsobenia SOI