

Výhody vs. nevýhody reklamných letákov: Vyťažte z tohto komunikačného kanála maximum
Reklamné letáky dokážu ľuďom predať správne informácie, alebo otráviť ich život. Ak stále váhate, či reklamné letáky pomôžu vašej marketingovej stratégií, prečítajte si výhody a nevýhody ich distribúcie. Na konci článku budete mať odpoveď jasnú.
Najprv sa pozrieme na ich výhody.
Upútajú viac pozornosti
Maily, ktoré končia v spame a reklamy na YouTube, na ktoré majú ľudia zapnutý Adblock. Všetko je zrazu online. No vďaka možnostiam a algoritmom sociálnych sietí máme zakrpatenú funkciu pozornosti. Potvrdzujú to aj rôzne analýzy. Napríklad Facebook poskytol informáciu, že ľudia trávia na video príspevku v priemere 2 sekundy.
Práve vďaka tomu získavajú väčšiu pozornosť fyzické predmety. Ak sa vám podarí vytvoriť leták s originálnym dizajnom, uvidíte, že publikum zaujmete na viac než 2 sekundy.
Vierohodnosť
Čo je vierohodnejšie ako tlačivo? Asi nič. Predsa len si výrobcovia letákov dali námahu ich vytvoriť, tak snáď nimi nebudú zavádzať. Síce to zaváňa naivitou, podľa výskumov vieme, že takto rozmýšľajú vaši zákazníci. Nesklamte ich dôveru v tlačené médiá a dajte si na letáku záležať.
Vzťah so zákazníkom
Osud letáku zvyčajne nekončí pri sprostredkovaní informácií. Nevytvorili ste ho len pre pár sekúnd slávy. V ideálnom prípade, by mal s ľahkosťou pristáť na chladničke cieľového zákazníka. Mal by ho zaujať a donútiť čítať stále znova.
Či už ide o piatkovú párty, alebo zľavy vo vašej lekárni, pomocou letákov si robíte so zákazníkmi vzťah. Taký, aký pomocou internetu nikdy nedosiahnete. Možno vaša ponuka nezaberie hneď, no minimálne ste sa sa zapísali do ich hláv.
Teraz sa pozrime na pár nevýhod.
Zabudnuteľné
Netreba mať naivné predstavy, že ste jediný, kto letáky posiela. Túto formu marketingu radi využívajú najmä kozmetické firmy a supermarkety. Ak nechcete, aby váš leták bol po chvíli zrecyklovaný so zberom papiera, musíte dizajnom vyraziť dych. Ako to však dosiahnuť?
Toto sú naše tipy:
- Nájdite profesionálneho grafika. On vie tie správne triky, ako vyčarovať perfektný leták, no pripravte sa, že to bude záťaž na váš rozpočet.
- Objednajte vytvorenie letáku cez internetovú burzu. Existuje napríklad WhitePress, Fiverr alebo Jaspravím.sk. Tam si viete nájsť šikovného mladého grafika, vďaka ktorému ušetríte svoj rozpočet.
- Navrhnete ho sami. Existuje mnoho programov, kde si pomocou ľahkého ovládania viete vytvoriť takmer profesionálny leták, no aj plagát alebo vizitku. Osobne odporúčame program Canva, kde viete odkukať aj kreatívne návrhy z predlôh. Canva má okrem iného aj vlastný blog, kde ponúka cenné tipy.
Veľa ľudí, veľa času, veľa energie
Keď porovnáme tvorbu reklamného mailu a letáku, najväčší rozdiel bude v dĺžke času stráveného pri príprave. Fotky treba nadizajnovať, vybrať papier, vytlačiť, rozdať zamestnancom. Po výrobe ich treba distribuovať buď na verejné nástenky, alebo priamo do ľudských obydlí. Kvôli tomu treba najať brigadnikov, ktorí všetko poroznášajú.
Ak sa vám nechce tento proces absolvovať, možno letáky nie sú niečo pre vás. Všetko závisí od vášho času a finančných prostriedkov.
Ekologický aspekt
Ako dobre vieme, žijeme v ekologickej kríze a aktivisti nás tlačia šetriť životné prostredie, všade kde sa dá. Nád letákmi je taktiež zdvihnutý prst. Najviac to pocítili obchodné reťazce, ktoré posielali do schránok letáky v enormnom množstve. Aj na to doplatili.
Reťazec Lidl postupne prestal posielať papierové letáky do schránok úplne a ušetril tak 4100 ton papiera ročne. To číslo je už alarmujúce. Prechod na online letáky dokáže mať naozaj veľký ekologický aj etický prospech a dokáže šetriť životné prostredie.
Pokiaľ však svoj okruh zákazníkov udržíte v primeranom množstve, nemali by ste prírode letákmi toľko ublížiť. Alebo využite kombináciu fyzickej a online distribúcie letákov, ktorá sa čoraz viac dostáva do popredia.
Dúfame, že sme vám rozhodovanie o tvorbe letákov trošku uľahčili. Ak stále váhate, nezabúdajte, že za pokus nič nedáte. Vlastný úsudok je i tak najlepší radca.
Informačný servis